Od┼╝ywianie, a zdrowie

30412434063

To co jemy, odbija si─Ö nast─Öpnie na naszym zdrowiu. Je┼Ťli pijemy napoje gazowane oraz jemy fast foody to z pewno┼Ťci─ů na naszym ciele, szybko zobaczymy tkank─Ö t┼éuszczow─ů. Oczywi┼Ťcie wszystko jest dla ludzi i je┼Ťli raz na jaki┼Ť czas pozwolimy sobie, na niezbyt zdrowe jedzenie to z pewno┼Ťci─ů nic nam si─Ö nie stanie. Wa┼╝niejsze jest bowiem to co jemy na co dzie┼ä. Warto wi─Öc zajrze─ç do piramidy ┼╝ywienia, aby wiedzie─ç, czego mo┼╝emy je┼Ť─ç du┼╝o, a czego lepiej unika─ç. Warto te┼╝ wiedzie─ç, ┼╝e znacznie zdrowsze s─ů warzywa od owoc├│w. Je┼Ťli wi─Öc mo┼╝emy, podgryzajmy marchewk─Ö, zamiast jab┼éka, kt├│ra dodatkowo poprawi nasz wzrok, gdy┼╝ zawiera wiele witaminy A. Dok┼éadnie tak samo jest z jogurtami owocowymi. Maj─ů one tyle cukru, ┼╝e s─ů po prostu niezdrowe. Znacznie lepiej jest je┼Ť─ç jogurty naturalne. Soki owocowe to tak┼╝e produkty zawieraj─ůce spor─ů dawk─Ö cukru. Zamiast nich, lepiej jest pi─ç wod─Ö, kt├│ra oczyszcza organizm. Dobrze jest tak┼╝e je┼Ť─ç raz w tygodniu ryb─Ö, kt├│ra zawiera du┼╝o kwas├│w t┼éuszczowych omega 3.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter

Dobre od┼╝ywianie to podstawa

Nic nie jest tak wa┼╝ne dla naszego organizmu jak odpowiednia dieta. Warto wi─Öc zawsze my┼Ťle─ç o tym co jemy. Niekt├│re produkty, powinny cz─Ö┼Ťciej znajdywa─ç si─Ö w naszym jad┼éospisie ni┼╝ inne, a niekt├│rych powinni┼Ťmy wr─Öcz unika─ç. Cho─ç nie oznacza to wcale, ┼╝e musimy zrezygnowa─ç ca┼ékowicie z takich produkt├│w jak oran┼╝ady czy fast foody. Je┼Ťli raz na jaki┼Ť czas zjemy co┼Ť takiego z pewno┼Ťci─ů niestanie nam si─Ö nic z┼éego. Wa┼╝ne jest jednak to, aby codziennie od┼╝ywia─ç si─Ö zdrowo. Dlatego warto zada─ç sobie kilka pyta┼ä, kt├│re pomog─ů nam ustali─ç ile kalorii codziennie powinni┼Ťmy zjada─ç. Wa┼╝ny jest nasz wiek, wzrost, waga cia┼éa, a tak┼╝e rodzaj aktywno┼Ťci fizycznej oraz praca jak─ů wykonujemy. Im wi─Öcej czasu sp─Ödzamy wykonuj─ůc prac─Ö fizyczn─ů, tym wi─Öcej kalorii codziennie b─Ödziemy potrzebowa─ç. Jednak pami─Ötajmy, ┼╝e wszystko co jemy, powinno by─ç zdrowe. Zamiast wi─Öc w przerwie w pracy zjada─ç hamburgera, lepiej jest przygotowa─ç sobie w pracy sa┼éatk─Ö. Oczywi┼Ťcie bez tucz─ůcego majonezu. Mo┼╝e to by─ç nawet sa┼éatka z makaronem, dzi─Öki czemu d┼éu┼╝ej b─Ödziemy mogli pracowa─ç bez przerwy.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter

Co je┼Ť─ç, a czego unika─ç?

31080881381Utrzymanie odpowiedniej wagi, staje si─Ö coraz trudniejsze. Wynika to g┼é├│wnie z po┼Ťpiechu, nieregularnego trybu ┼╝ycia, a tak┼╝e jedzenia niezdrowych przek─ůsek. Warto jednak zastanowi─ç si─Ö nad tym co jemy, gdy┼╝ to w du┼╝ej mierze od tego zale┼╝y nasze zdrowie, ale tak┼╝e odpowiednia waga. Naj┼éatwiej wi─Öc spojrze─ç na piramid─Ö ┼╝ywienia i kierowa─ç si─Ö jej zaleceniami. Pokazuje ona kt├│rych produkt├│w powinni┼Ťmy je┼Ť─ç wi─Öcej, a kt├│rych mniej. Warto r├│wnie┼╝ wiedzie─ç, ┼╝e zaleca si─Ö spo┼╝ywanie du┼╝ej ilo┼Ťci warzyw i owoc├│w. Pami─Ötajmy jednak, ┼╝e owoce zawieraj─ů bardzo du┼╝o cukru, wi─Öc lepiej je┼Ť─ç wi─Öcej warzyw. Soki owocowe opr├│cz cukru zawartego w owocach dodatkowo s─ů dos┼éadzane. W zwi─ůzku z tym, tak┼╝e w tym wypadku lepiej jest unika─ç sok├│w owocowych. Znacznie zdrowszym napojem jest woda, kt├│r─ů mo┼╝emy pi─ç w nieograniczonych ilo┼Ťciach. Jogurty naturalne powinny by─ç przez nas zawsze wybierane, a nie owocowe, kt├│re r├│wnie┼╝ maj─ů bardzo du┼╝o cukru. Czerwone mi─Öso powinni┼Ťmy spo┼╝ywa─ç rzadziej, cho─ç jest ono wa┼╝nym elementem diety, ze wzgl─Ödu na du┼╝─ů zawarto┼Ť─ç ┼╝elaza.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter

Zdrowe, zdrowsze i najzdrowsze

Badania naukowc├│w, decyduj─ů o tym, kt├│re produkty mo┼╝emy nazwa─ç zdrowymi. Czasem badania te po latach s─ů weryfikowane i okazuje si─Ö, ┼╝e w rzeczywisto┼Ťci jest inaczej ni┼╝ do tej pory s─ůdzili┼Ťmy. Jednak je┼Ťli sami, b─Ödziemy sprawdza─ç etykiety na produktach, b─Ödziemy wstanie samodzielnie oceni─ç, kt├│re produkty warto je┼Ť─ç, a kt├│re lepiej ogranicza─ç. Zdrowa dieta, to taka w kt├│rej znajduj─ů si─Ö wszystkie produkty. Jedne jednak powinny by─ç jedzone rzadziej od drugich. Dlatego w┼éa┼Ťnie warto spojrze─ç na piramid─Ö ┼╝ywienia i upewni─ç si─Ö, ┼╝e nasza codzienna dieta przypomina w┼éa┼Ťnie tak─ů piramid─Ö. Pami─Ötajmy tak┼╝e, ┼╝eby je┼Ť─ç ryby. Dzi─Öki zawartym w nim kwasom t┼éuszczowym omega 3, b─Ödziemy d┼éu┼╝ej cieszy─ç si─Ö sprawno┼Ťci─ů umys┼éow─ů, a procesy starzenia, b─Öd─ů przebiega─ç wolniej. Niekt├│re produkty w naszej ┼Ťwiadomo┼Ťci, uchodz─ů za zdrowe, a w rzeczywisto┼Ťci wcale tak nie jest. Jogurt z p┼éatkami ┼Ťniadaniowymi to w┼éa┼Ťnie jeden z tych produkt├│w. P┼éatki s─ů dos┼éadzane, przez co bardzo kaloryczne, tak samo jak owocowe jogurty.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter

Fakty i mity o zdrowym jedzeniu

30872452911W naszym przekonaniu, panuje wiele mit├│w, dotycz─ůcych zdrowego stylu ┼╝ycia, a tak┼╝e od┼╝ywiania. Je┼Ťli chodzi o to, jakie produkty s─ů zdrowe, a kt├│re nie, warto czasem spyta─ç lekarza dietetyka, aby upewni─ç si─Ö, ┼╝e to co jemy w rzeczywisto┼Ťci jest dla nas korzystne. Z pewno┼Ťci─ů zdziwi nas fakt, ┼╝e soki owocowe, wcale nie s─ů takie zdrowe, jakby si─Ö mog┼éo wydawa─ç. Same owoce, zawieraj─ů du┼╝o cukru, dlatego nie powinni┼Ťmy przesadza─ç z ich jedzeniem i warto zamieni─ç je na warzywa. Soki owocowe, przewa┼╝nie zawieraj─ů jeszcze dodatkow─ů porcj─Ö cukru, przez co jedna porcja takiego soku, robi si─Ö bardzo kaloryczna. Zamiast wi─Öc kupowa─ç soki owocowe, lepiej kupi─ç wod─Ö, kt├│ra jest zdrowsza i ta┼äsza. Jogurty owocowe, tak┼╝e s─ů sztucznie dos┼éadzane, przez co s─ů bardzo kaloryczne. Zamiast wi─Öc owocowych jogurt├│w, lepiej kupowa─ç jogurty naturalne. Je┼Ťli chodzi o ziemniaki to nie s─ů one tucz─ůce tak jak my┼Ťlimy. To po┼é─ůczenie t┼éustego sosu z ziemniakami, powoduje, ┼╝e s─ů one tucz─ůce. Je┼Ťli potraktujemy ziemniaki, jako cz─Ö┼Ť─ç sa┼éatki warzywnej do obiadu z pewno┼Ťci─ů nie b─Öd─ů one bardziej tucz─ůce od innych warzyw.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter

Jak zdrowo si─Ö od┼╝ywia─ç?

Coraz wi─Öcej os├│b, zaczyna my┼Ťle─ç o podstawach zdrowego stylu ┼╝ycia, czyli o tym co jedz─ů. W zwi─ůzku z tym, powstaje pytanie w jaki spos├│b, nale┼╝y zdrowo si─Ö od┼╝ywia─ç? Odpowied┼║ jest w zasadzie prosta, wystarczy je┼Ť─ç wszystko, a jednak z umiarem. Wszystko mo┼╝e nam zaszkodzi─ç. Tak jak niedob├│r witamin szkodzi, tak samo ich nadmiar, wcale nie jest dla nas zdrowy. Tak samo jest z jedzeniem. Wszystkie produkty jedzone nadmiernie, mog─ů nam zaszkodzi─ç. Oczywi┼Ťcie niekt├│re z nich, mog─ů by─ç jedzone cz─Ö┼Ťciej od drugich. Warto uda─ç si─Ö do dietetyka. W takiej poradni, po konsultacji z lekarzem dietetykiem, dowiemy si─Ö wszystkiego na temat stanu naszego organizmu. W ten spos├│b dowiemy si─Ö jakie jest nasze BMI, czy mamy nadwag─Ö, czy wr─Öcz odwrotnie i jakich sk┼éadnik├│w pokarmowych, brakuje naszemu organizmowi. Codzienna dawka kalorii zale┼╝na jest od stylu ┼╝ycia, ale r├│wnie┼╝ od tego czy mamy nadwag─Ö, prawid┼éow─ů wag─Ö czy niedowag─Ö. Zdrowe od┼╝ywianie sprawi, ┼╝e od razu poczujemy si─Ö lepiej, je┼Ťli do tego zaczniemy uprawia─ç sport, nasze zdrowie powinno znacznie si─Ö poprawi─ç.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter

Prawidłowa dieta

31306085786O prawid┼éow─ů diet─Ö, powinni dba─ç wszyscy, nie tylko osoby cierpi─ůce na nadwag─Ö. To, ┼╝e obecnie, nasza waga jest w normie, nie oznacza, ┼╝e tak samo b─Ödzie za par─Ö lat. Z wiekiem metabolizm zwalnia, przez co, szybciej przybieramy na wadze. W zwi─ůzku z tym, warto ju┼╝ w m┼éodym wieku, wiedzie─ç, co mo┼╝emy je┼Ť─ç, a czego powinni┼Ťmy unika─ç. P├│┼║niej b─Ödzie nam ┼éatwiej zachowa─ç odpowiedni─ů wag─Ö. Pami─Ötajmy, ┼╝e utrzymanie wagi, ma nie tylko wzgl─Ödy estetyczne. Przede wszystkim zbyt wysoka waga naszego cia┼éa, ma negatywny wp┼éyw na nasze cia┼éo. Stawy s─ů nadmiernie obci─ů┼╝one, przez co mo┼╝e doj┼Ť─ç do powa┼╝nych zwyrodnie┼ä. Tak┼╝e serce czy w─ůtroba, mog─ů na tym powa┼╝nie ucierpie─ç. Nie wspominaj─ůc ju┼╝ o chorobach przewlek┼éych takich jak cukrzyca. Je┼Ťli mamy problem z wybieraniem zdrowych produkt├│w i nie zawsze wiemy co wrzuci─ç do koszyka, mo┼╝emy zwr├│ci─ç si─Ö do dietetyka. Ustali nam on odpowiedni─ů diet─Ö, kt├│ra b─Ödzie dopasowana, nie tylko do naszej obecnej wagi i wzrostu, ale tak┼╝e do pracy jak─ů wykonujemy, a tak┼╝e do aktywno┼Ťci fizycznej.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter

Piramida ┼╝ywienia

Z pewno┼Ťci─ů nie raz s┼éyszeli┼Ťmy o zdrowym od┼╝ywianiu. Nie wszyscy przywi─ůzuj─ů wag─Ö do tego co jedz─ů, przez co w przysz┼éo┼Ťci mog─ů mie─ç problem z nadwag─ů. Wraz z ni─ů mog─ů przytrafi─ç si─Ö inne choroby w tym cukrzyca, czy mia┼╝d┼╝yca. Je┼Ťli chcemy si─Ö dobrze od┼╝ywia─ç i cieszy─ç dobrym zdrowiem, od samego pocz─ůtku naszego samodzielnego od┼╝ywiania, powinni┼Ťmy zaznajomi─ç si─Ö z piramid─ů ┼╝ywienia. W takiej piramidzie, przedstawiono w skr├│towej wersji to czego mo┼╝emy je┼Ť─ç wi─Öcej oraz to czego powinni┼Ťmy je┼Ť─ç mniej. To co znajduje si─Ö na podstawie piramidy, to produkty, kt├│rych mo┼╝emy spo┼╝ywa─ç wi─Öcej, natomiast im bli┼╝ej wierzcho┼éka, tym wi─Öcej produkt├│w z kt├│rymi nie powinni┼Ťmy przesadza─ç. Na samym dole, czyli na podstawie piramidy znajduj─ů si─Ö produkty skrobiowe, a wi─Öc makaron, chleb, ziemniaki, ry┼╝ czy kasza. Nast─Öpne w kolejno┼Ťci s─ů wszelkie warzywa, a nieco wy┼╝ej owoce. Pami─Ötajmy, ┼╝e warzywa s─ů zdrowsze, gdy┼╝ nie zawieraj─ů tyle cukr├│w. Nad owocami s─ů produkty mleczne, a nad nimi mi─Ösne. Jeszcze wy┼╝ej znajdziemy produkty takie jak oleje i margaryny, a na samej g├│rze s─ů umieszczone s┼éodycze.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter

Ile kalorii potrzebuje m├│j organizm?

30676163183Je┼Ťli mamy problem z racjonalnym od┼╝ywianiem, koniecznie powinni┼Ťmy uda─ç si─Ö na konsultacj─Ö do dietetyka. Oboj─Ötnie czy jeszcze nasza waga nie przekroczy┼éa progu nadwagi czy ju┼╝ tak, warto wybra─ç si─Ö do poradni dietetycznej, aby odpowiednio skomponowa─ç swoj─ů diet─Ö. Okazuje si─Ö bowiem, ┼╝e to co znamy ze szko┼éy, czyli 2000 kalorii dla kobiet i 2500 kalorii dla m─Ö┼╝czyzn, nie do ko┼äca jest prawd─ů. Wiele bowiem zale┼╝y od wagi i wzrostu danej osoby, a tak┼╝e od wykonywanej przez ni─ů pracy oraz od aktywno┼Ťci fizycznej. Samodzielnie, tak┼╝e mo┼╝emy obliczy─ç ile kalorii potrzebuje nasz organizm. Przyda nam si─Ö do tego specjalny kalkulator, kt├│ry mo┼╝emy znale┼║─ç nawet przez internet. Je┼Ťli jednak zale┼╝y nam od razu na dopasowaniu diety, koniecznie powinni┼Ťmy zwr├│ci─ç si─Ö do dietetyka, kt├│ra po odpowiednich badaniach dopasuje nasz─ů diet─Ö do naszych potrzeb. Je┼Ťli jeste┼Ťmy m─Ö┼╝czyzn─ů, kt├│ry pracuje fizycznie, a dodatkowo jeszcze wykonuje ─çwiczenia fizyczne, mo┼╝e si─Ö okaza─ç, ┼╝e nasz organizm b─Ödzie potrzebowa┼é nie 2500 kalorii, a 4500 kalorii!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter

O kaloriach, dietach i piramidzie ┼╝ywienia

Ka┼╝dy z nas cho─ç raz czyta┼é w gazecie, lub s┼éysza┼é w telewizji o zdrowym od┼╝ywianiu. Jednak nie wszyscy interesuj─ů si─Ö t─ů tematyk─ů, dop├│ki nie musz─ů. Je┼Ťli zauwa┼╝yli┼Ťmy, ┼╝e zaczynamy przybiera─ç na wadze, warto si─Ö zastanowi─ç nad tym co i ile jemy. Istnieje wiele mit├│w, na temat zdrowego od┼╝ywiania, takich jak na przyk┼éad, mo┼╝liwo┼Ť─ç nieograniczonego jedzenia owoc├│w. Znacznie lepiej je┼Ť─ç ju┼╝ warzywa, kt├│re maj─ů mniej cukru. Je┼Ťli chcemy wiedzie─ç co i w jakich ilo┼Ťciach je┼Ť─ç, na pocz─ůtek zwr├│─çmy uwag─Ö na piramid─Ö ┼╝ywienia. Na jej podstawie znajduj─ů si─Ö produkty skrobiowe, a wi─Öc ziemniaki, kasza, makaron, ry┼╝ czy pieczywo. M├│wi─ůc ziemniaki, mamy na my┼Ťli ziemniaki, a nie ziemniaki p┼éywaj─ůce w sosie. Wy┼╝ej znajduj─ů si─Ö warzywa, potem owoce. Dopiero nast─Öpne s─ů produkty mleczne, a jeszcze wy┼╝ej mi─Ösne. Na samej g├│rze znajduj─ů si─Ö s┼éodycze, kt├│re praktycznie nie s─ů nam potrzebne. Je┼Ťli chodzi o kalorie, to warto uda─ç si─Ö do dietetyka, aby oceni┼é jakie jest nasze dziennie zapotrzebowanie. W zale┼╝no┼Ťci od wzrostu, wagi i aktywno┼Ťci fizycznej, b─Ödzie ono inne.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter